Wat doe ik als externe vertrouwenspersoon?
Als LVV gecertificeerde externe vertrouwenspersoon sta ik allerlei soorten organisaties bij, zowel in
de profit - als non-profit sector.
Zichtbaarheid binnen de organisatie is belangrijk. Dat doe ik door op regelmatige basis presentaties
en uitleg te geven over integriteit, gewenst en ongewenst gedrag aan werknemers en management,
trainingen omtrent dit onderwerp te verzorgen en nieuwsbrieven te verspreiden.
Ook bewustwording bij leidinggevenden is een punt van aandacht, wanneer medewerkers te maken
hebben met ongewenst gedrag of vermoedens van integriteitschendingen.
Graag adviseer en ondersteun ik bij het inrichten van het interne meldprogramma van een
organisatie. Dit begint vaak bij het opstellen van een goede meldprocedure, zodat medewerkers
veilig kunnen melden en deze melding ook daadwerkelijk behandeld wordt.
Een vertrouwenspersoon kan medewerkers die geconfronteerd worden met ongewenste
omgangsvormen, integriteitsschendingen of misstanden bijstaan, wanneer het niet mogelijk is om
een vermoeden van een misstand, discriminatie, pesten , ( seksuele) intimidatie, geweld of ander
ongewenst gedrag met hun leidinggevende te bespreken.
Organisaties benoemen vertrouwenspersonen, zodat een veilige en integere werkomgeving beter
gewaarborgd kan worden. Door adviezen van vertrouwenspersonen lukt het vaak om ongewenste
omgangsvormen, integriteitsincidenten of misstanden intern op te lossen in plaats van extern
publiciteit te zoeken.
Een luisterend oor
Verzorgt de eerste opvang van melders die te maken hebben met (het vermoeden van) een misstand of ongewenste omgangsvorm binnen de organisatie.
Ondersteuning en begeleiding
Brengt samen met de medewerker het probleem in kaart en helpt de medewerker een afweging te maken over wel of niet melden. Begeleidt en ondersteunt de medewerker tijdens het proces.
Voorlichting
Adviseert en ondersteunt leidinggevenden en management gevraagd en ongevraagd bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
Registratie en evaluatie
Registreert gevallen van ongewenst gedrag binnen een organisatie en maakt een jaarlijkse evaluatie met als uitgangspunt bv de RI&E.
Waarom een externe vertrouwenspersoon?
Met name voor kleinere organisaties kan een externe vertrouwenspersoon een praktische oplossing
zijn, omdat het team, of de bedrijfsstructuur vertrouwelijkheid niet kan geven.
Bij grotere ondernemingen wordt vaak gekozen voor een externe vertrouwenspersoon in combinatie
met één of meerdere interne vertrouwenspersonen. Dit biedt de medewerker een bredere en meer
diverse keuze om een vertrouwelijk gesprek te voeren.
Voor interne vertrouwenspersonen is het goed om collegiaal te kunnen overleggen met een externe
vertrouwenspersoon die met een frisse blik de organisatie kan bekijken.
Per 1 februari 2023 is er de wet Bescherming Klokkenluiders, die stelt dat bedrijven met meer dan 50
werknemers een verplicht meldpunt moeten hebben.
Een werkgever is verplicht via de Arbowet artikel 3 de psychosociale arbeidsomstandigheden voor
een werknemer goed te regelen.
De LVV gecertificeerde externe vertrouwenspersoon is hiervoor de aangewezen persoon, op het gebied van kennis en
mogelijkheden.
Het is voor organisaties met 50 medewerkers of meer wel verplicht een regeling te hebben voor het intern melden van
(vermoedens van) misstanden. Medewerkers hebben daarmee wettelijk het recht om een adviseur in vertrouwen te raadplegen
over een vermoeden van een misstand.
Financiële instanties, ook kleiner dan 50 werknemers, zijn verplicht om een meldpunt te hebben.
De voordelen van een extern vertrouwenspersoon
Organisatiebeleid dat zorgt voor een sociaal veilige werksfeer heeft als voordeel dat er minder
ziekteverzuim en hogere productiviteit is.
De vertrouwenspersoon als bekend gezicht en meldpunt komt de ondersteuning van medewerkers
die willen melden ten goede, zodat de kans op (externe) oplossingen of escalatie verkleind wordt.
Voorkomen is beter dan genezen.
Daarom is regelmatig contact via onder andere informatieve presentaties of een nieuwsbrief aan te
raden.
Jaarlijks voer ik als externe vertrouwenspersoon de volgende werkzaamheden uit:
• 1 x per jaar informatieve presentatie
• Melders bijstaan
• Gevraagde en ongevraagde advisering van het bestuur, de directie en HR
• Jaarlijkse rapportage ten aanzien van het aantal gesprekken en de gemaakte uren.
Tarieven en details
De bovenstaande taken bied ik aan als abonnement.
Het abonnement gaat uit van 13 contracturen op jaarbasis, tegen een vastgesteld uurtarief van
€120,- (excl. Btw)
Het adviseren bij het opstellen van een meldprocedure gebeurt ook door middel van dit uurtarief.
Gemaakte uren met melders worden geanonimiseerd achteraf gefactureerd tegen een vastgesteld
uurtarief van 110,- (excl btw)
Mochten er extra kosten nodig zijn, wordt dit altijd van tevoren en in overleg bepaald.